Η Μαρία Λιάκου
γράφει για την ποιητική
σύνθεση
της Διώνης Δημητριάδου
«Παλίμψηστη του Λύκου μου μορφή»
εκδ. ΑΩ, 2021
η πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Fractal
Ο γρίφος του λύκου | Fractal (fractalart.gr)
Ο γρίφος του λύκου
Η
Κλαρίσα Πίκολα Εστές στο βιβλίο της «Γυναίκες που τρέχουν με τους λύκους»
εκδόσεις Κέλευθος στην σελ.12 αναφέρει
«Οι
υγιείς λύκοι και οι υγιείς γυναίκες έχουν κάποια κοινά ψυχικά χαρακτηριστικά:
οξυμμένη διαίσθηση, παιχνιδιάρικο πνεύμα και μεγάλη ικανότητα αφοσίωσης. Από τη
φύση τους, οι λύκαινες και οι γυναίκες θέλουν να σχετίζονται, είναι
φιλοπερίεργες , πολύ ανθεκτικές και δυνατές. Βαθιά διαισθητικές, φροντίζουν με
κάθε τρόπο τα μικρά τους,τους συντρόφους τους και την αγέλη τους».
Η ποιητική συλλογή της κ. Δ. Δημητριάδου
στρέφει τον αναγνώστη από τον τίτλο της και μόνο σε μια εξερεύνηση σε μια
ανάγνωση «στο μέσα μας».
«μέσα
μας. είν΄ η κόλαση με τα ταρτάρεια πάθη,
κι
είμαστ΄εμείς για μας τους ίδιους οι φιδομαλλούσες.
Κέρβεροι,
Τάνταλοι, Τιτυοί, και Σίσυφοι και Στύγες»
όπως
αναφέρει και ο Κωστής Παλαμάς (Ο Θρίαμβος)
Στο
απόσπασμα που παραθέτω ο αναγνώστης μπαίνει στο μονοπάτι της ψυχής και καλείται
να αναρωτηθεί για τον Λύκο που είναι και Δαίμονας μαζί όπως μας αναφέρει η κ.
Δημητριάδου. Μπαίνει σε «ανθρώπων καταλύματα»
ΤΟΥ
ΛΥΚΟΥ ΠΕΡΑΣΜΑ ΠΡΩΤΟ
Σούρουπο
ήταν σαν μπήκε ο Λύκος στην πόλη.
Λίγο φοβισμένος σιγοπατούσε κι όλο
κοίταζε
γύρω του. Ανθρώπων καταλύματα είναι
αυτά.
σκεφτόταν. Τα γκρίζα μάτια του
δεν είχαν ξαναδεί τίποτα τόσο άγριο.
Εδώ λοιπόν είναι ο τόπος
είπε σχεδόν ψιθυριστά
να
μην ακούσει ούτε ο ίδιος τη φωνή του (σελ.11)
Με την λέξη και μόνο «παλίμψηστη» στον τίτλο της συλλογής ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται ότι η ποιητική συλλογή αυτή συνομιλεί και με άλλα κείμενα.
Στα
ποιήματά αυτής της συλλογής υπάρχει μια κραυγή (άλλοτε άγρια και άλλοτε
εσωτερική) που ακόμα και το τραύμα, η απώλεια και ο πόνος αποτελούν δημιουργικό
κομμάτι της ζωής. Ο Αίσωπος είχε πει ότι οι πόνοι είναι δάσκαλοι. Εκφράζονται
και δεν θάβονται. Τα συναισθήματα κατανοούνται και γίνονται στοιχείο
αυτεπίγνωσης και δημιουργίας. Ξέρεις τι σε ενδυναμώνει και τι σε αποδυναμώνει..
«..τόσο με θλίβουν
τα σβησμένα μου όλα» σελ.47 αναφέρει η Δ. Δημητριάδου.
Μια
μοναξιά ασυντρόφευτη εκ γενετής –είναι
και ο τίτλος ενός ποιήματος που ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται «το πλαίσιο»
της συλλογής. Ποιος είναι ο ρυθμιστής και ποιος ο οδηγητής; Πολλή δουλειά του
εαυτού λοιπόν!
Να
συλλάβεις την εικόνα
ολόκληρη
και μετά να την αποσυνθέσεις
κομματάκια να την κάνεις
να τα καρφώσεις έπειτα
σε καμβά ζωγραφικό
κι ύστερα με υπομονή
να τα χρωματίσεις
το καθένα μ’ άλλο χρώμα
ρισκάροντας το ανέφικτο:
μια πανδαισία χρωματική
στη χλεύη των καιρών
Μετά
να ψάχνεις όλη νύχτα
Πού χάθηκαν τα χρώματα
Πώς όλα τα κατάπιε
Το μαύρο παντοδύναμο
Και είδηση δεν πήρες
Δεν αφήνει σε κατάσταση ύπνωσης, ούτε εξευμενίζει καταστάσεις. αλλά αναζητά την δική της αλήθεια. Τα «εμπόδια στη φώτιση» που ονομάζει ο βουδισμός γίνονται καθρέφτης και όσο τα θρέφουμε δεν μπορούν να βρουν γαλήνη.
«δεν σου αρκεί
που κατασπάραξες
όλο το μέσα μου
φλέβες αποστραγγισμένες
θες τώρα και το πρόσωπο;»
Ποίηση
λιτή με δύναμη σε κάθε λέξη. Σε κάνει να δεις «το κλουβί σου», τα δόκανα και τα
δολώματα της ψυχικής λιμοκτονίας σου. Το
ύφος της γραφής θυμίζει στον αναγνώστη κείμενα αρχαίας ελληνικής γραμματείας
αλλά και κείμενα με ψυχαναλυτική προέκταση. Ο μίτος της Αριάδνης είναι στα
χέρια του αναγνώστη!
Η Διώνη Δημητριάδου, όμως, δηλώνει
«Ευπρόσδεκτη άλλωστε σε εποχή ξηρασίας
η όποια απρόσμενη ενυδάτωση»
Μαρία Λιάκου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου