Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2019

Ο Renny Κrupinski στην επίσημη πρώτη του έργου του D’ Eon στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη




ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2019-2020

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: 
ΖΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΙΣ ΜΑΣ;




Με πολύ έντονη αίσθηση χαράς και τιμής 
αναγγέλλουμε την παρουσία του
Renny Krupinski 
διεθνούς φήμης και πολυβραβευμένου συγγραφέα, σκηνοθέτη, ηθοποιού και σκηνοθέτη μαχών σε διεθνές θέατρο, κινηματογράφο και τηλεόραση,
στις 22 Νοεμβρίου 2019 στις 19.30
στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, Σατωβριάνδου 36 
(πίσω από το Εθνικό Θέατρο)
Ο Renny Krupinski  θα παρευρεθεί στην παρουσίαση της έκδοσης της ελληνικής μετάφρασης του θεατρικού έργου του με τίτλο DEon που παρουσιάζεται στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ για δεύτερη φορά στον κόσμο. Η παρθενική παρουσίαση αυτού του έργου σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα έγινε το 2018 στο Μάντσεστερ, πόλη που ο ίδιος έχει επιλέξει να ζει. Εξελίχθηκε σε απόλυτο sold-out πριν καν ξεκινήσουν οι παραστάσεις , προσέλκυσε δημοσιογράφους των μεγαλύτερων εφημερίδων του Λονδίνου και όλης της Βρετανίας και απέσπασε ενθουσιώδεις κριτικές.
Στην συνέχεια, ο Renny Κrupinski θα παρακολουθήσει 
την επίσημη πρώτη του έργου του
DEon στην Ελλάδα 
σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη
ενώ πριν και μετά την παράσταση θα υπογράψει αντίτυπα του βιβλίου και θα συνομιλήσει με φίλους που θα παρευρεθούν.


                                                                                         

ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΑΞΙΖΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ RENNY KRUPINSKY

Καλλιτεχνική προσωπικότητα σπάνιας πολυπραγμοσύνης και εμβέλειας, ένας γλυκύτατος και ταπεινός άνθρωπος  που για πρώτη φορά βλέπει έργο του σε Ελληνική θεατρική σκηνή και δηλώνει εξαιρετικά συγκινημένος γι αυτό. Διεθνώς αναγνωρισμένος και βραβευμένος σκηνοθέτης μαχών, ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης και Κύριος οίδε τι άλλο ακόμη, αφού, ό,τι κι αν βάλει κανείς με το νου του γύρω από θέατρο, τηλεόραση και σινεμά, το έχει ήδη κάνει!  Πάντως, με διάφορες από τις πιο πάνω ιδιότητες έχει συνεργαστεί με την Royal Shakespeare Company, το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, το Shakespeares Globe, τα κρατικά θέατρα Σκωτίας, Μάντσεστερ, Σέφιλντ και Εδιμβούργου αλλά και με πολλές και σημαντικές διεθνείς θεατρικές σκηνές και σε πολλές διεθνείς πασίγνωστες κινηματογραφικές δουλειές. Κάποια στιγμή, η ζωή τον έφερε και στην Κεφαλονιά για την συνεργασία του στην ταινία Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλλι.
Εκτός του DEon, έχει γράψει θεατρικά έργα που έχουν αποσπάσει διάφορα βραβεία και διακρίσεις, όπως: Bare, Lady Macbeth Rewrites the Rulebook, The Alphabet Girl, A Dangerous Woman, The Bag Pixies. Έχει χορογραφήσει άπειρα επεισόδια τηλεοπτικών σειρών, έχει δανείσει την φωνή του σε άπειρους ήρωες κινουμένων σχεδίων ενώ ηθοποιοί έργων που έχει σκηνοθετήσει έχουν αποσπάσει πρώτα βραβεία σε γνωστά φεστιβάλ.



Ντ’ Εόν

του Renny Krupinski



(Πρώτη παρουσίαση συγγραφέα και έργου στην Ελλάδα)



Πρεμιέρα: Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2019 στις 20.30

και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30



Μετάφραση : Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη



Η ιστορία ενός ανθρώπου που έζησε τη μισή του ζωή ως άνδρας και την άλλη μισή ως γυναίκα…



Το 1769, ο Γάλλος διπλωμάτης Σαρλ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, παρασημοφορημένος ήρωας του Πρωσικού πολέμου, βγήκε να περπατήσει στους δρόμους και να κατακτήσει την κοινωνία του Λονδίνου φορώντας φουστάνι. Για να είναι η γυναίκα που πάντα ήταν!

Η αληθινή, συγκλονιστική ιστορία του/της Σαρλ/Ζενεβιέβ Λουί Ωγκύστ Αντρέ Τιμοτέ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, του ανθρώπου που διεκδίκησε κόντρα σε βασιλείς και κυβερνήσεις και επέβαλε το αυτονόητο δικαίωμά του να είναι απλά ο εαυτός του  ανεξάρτητα από το φύλο του και  έζησε την μισή του ζωή ως άντρας και την άλλη μισή ως γυναίκα.

Ο Renny Krupinski, εντελώς ξεχωριστή περίπτωση πολυπράγμονα καλλιτέχνη διεθνούς φήμης με έντονη παρουσία σε θέατρο, σινεμά και τηλεόραση, μεταξύ άλλων διακρίσεων, έχει αποσπάσει το πρώτο βραβείο στο παγκοσμίου φήμης και επιρροής Φεστιβάλ του Εδιμβούργου. Ο Ντ’ Εόν του έχει ανέβει στην σκηνή, για πρώτη και μόνη φορά, το 2018, στην πατρίδα του το Μάντσεστερ, σκηνοθετημένο από τον ίδιο τον Krupinski αποσπώντας ενθουσιώδεις κριτικές και από τους πιο «δύσκολους» Λονδρέζους κριτικούς. Στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, το έργο θα παρουσιαστεί για δεύτερη φορά διεθνώς…

Συντελεστές της παράστασης

«Ντ’ Εόν» του Renny Krupinski

Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα

Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Μαρμαροτούρης, Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Πρωτότυπη Μουσική: Σπύρος Παπαθεοδώρου 

Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Κλωτσοτήρας 

Φωτογραφίες: Ναταλία Β. 

Ηθοποιοί: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης,  Ποπέτα Σούκου 



Στο πιάνο επί σκηνής ο Σπύρος Παπαθεοδώρου

Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30 από τις 9 Νοεμβρίου 2019

Διάρκεια 120΄

Τιμές εισιτηρίων: 14€ (κανονικό), 10€ (μειωμένο), 5€ (ατέλεια)





ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ)

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ:

Τηλεφωνικά στο 210-5242211 & Ηλεκτρονικά στο www.aggelonvima.gr και στο viva.gr






Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019

Το ιστολόγιο (blog) Με ανοιχτά βιβλία προτείνει Το βιβλίο της εβδομάδας Θοδωρής Γκόνης – Ελένη Στρούλια ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ – 20+1 ΣΤΑΣΕΙΣ ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΚΑΛΑΦΑΤΗ


Το ιστολόγιο (blog) Με ανοιχτά βιβλία

προτείνει

Το βιβλίο της εβδομάδας



Θοδωρής Γκόνης – Ελένη Στρούλια

ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ

ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ – 20+1 ΣΤΑΣΕΙΣ

ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΚΑΛΑΦΑΤΗ






Ένα βιβλίο που έχει πίσω του την παράσταση «Εθνικός Κήπος, περίπατος μαθητείας και αλητείας», που παρουσιάστηκε για δύο συνεχόμενα χρόνια στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Μια έκδοση κόσμημα από την Άγρα με νυχτερινές φωτογραφίες του Στράτου Καλαφάτη και του Αντώνη Θεοδωρίδη, και πλούσιο  αρχειακό υλικό. Ο Θοδωρής Γκόνης (σκηνοθέτης και εμπνευστής της παράστασης) μαζί με τη  σκηνογράφο Ελένη Στρούλια, προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία γνωριμίας με την ιστορία του Εθνικού Κήπου χρησιμοποιώντας το υλικό που συγκέντρωσαν για τη παράσταση, εδώ σε μορφή βιβλίου. Οι έξοχες νυχτερινές φωτογραφίες παρακολουθούν και τεκμηριώνουν το κείμενο στις 20+1 στάσεις του περίπατου. Γνωριμία με τα αγάλματα του Κήπου, με τις γωνιές του για περισυλλογή και με την απίστευτη ποικιλία δέντρων και φυτών που χαρίζουν σ’ αυτή την αθηναϊκή έκταση τη μοναδικότητά της. Όλα αυτά δεν μπορούν να αποκοπούν από την ιστορία τους, ξεκινώντας το 1837, από την επιθυμία της βασίλισσας Αμαλίας να δημιουργήσει τον Κήπο και φτάνοντας μέχρι σήμερα. Ένα κομμάτι της ιστορίας μας μέσα από τη ζωή του Εθνικού Κήπου. Μια διαδρομή,  μια οδοιπορία.

Υλικά της διαδρομής, οδοδείκτες και οδηγοί είναι τα κείμενα και τα ντοκουμέντα των μόνιμων κατοίκων του, των ποιητών, των πολιτικών, των βοτανολόγων και μηχανικών που τον διαμόρφωσαν.
Αναπόφευκτα η σκέψη συνδέει την οδοιπορία αυτή με την ιστορία του τόπου. Όπως γράφει ο Θοδωρής Γκόνης στο σημείωμα του σκηνοθέτη για την παράσταση του 2017 και 2018:
Μέσα στους μαιάνδρους του κήπου χαθήκαμε, βγήκαμε αλλού, καταλάβαμε γρήγορα πως δεν είναι τα δέντρα που μας σκιάζουν αλλά η σκιά της Βουλής είναι μοιραία, ο Κήπος ζει την κοινή μοίρα, τις περιπέτειες της εθνικής και πολιτικής μα ζωής. 

Ένα βιβλίο που δεν είναι μόνον οδηγός για τις διαδρομές του Εθνικού Κήπου. Είναι μια περιήγηση στο παρελθόν. Είναι μια μαγευτική, απολαυστική  ανάγνωση.

Διώνη Δημητριάδου


Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2019

Ψευδάνθρακας και άλλες ιστορίες Ευγενία Μακαριάδη εκδόσεις Βακχικόν η πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Fractal


Ψευδάνθρακας

και άλλες ιστορίες

Ευγενία Μακαριάδη

εκδόσεις Βακχικόν
η πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Fractal
https://www.fractalart.gr/pseydanthrakas/





τα αμίλητα της μοναχικότητας

Πώς γίνεται μέσα από είκοσι οκτώ διαφορετικές στη θεματική τους (μερικές και στο ύφος τους) μικρές ιστορίες να συγκροτηθεί η ενδιαφέρουσα τοιχογραφία της σύγχρονης ζωής, χωρίς να είναι διακριτά τα σημεία των συνδέσεων; Συχνά συναντάμε συλλογές διηγημάτων που φιλοδοξούν να αποτελέσουν ένα θεματικό όλον χωρίς όμως να το κατορθώνουν. Ο Ψευδάνθρακας της Ευγενίας Μακαριάδη συνδέει τις ιστορίες της μέσα από τους χαρακτήρες τους, αποκαλύπτοντας την κοινή οπτική τους απέναντι στα τοπία της ζωής – είτε αυτά συνιστούν εικόνες μιας κοινωνίας που αδυνατεί να εμφυσήσει πνοή στους εγκαταβιούντες σ’ αυτήν είτε απεικονίζουν τον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων που διεκδικούν ένα μικρό μερίδιο χαράς ή ευτυχίας, χωρίς ωστόσο να το βρίσκουν.
Οι χώροι που αποτελούν το πλαίσιο των ιστοριών θα μπορούσαν συλλήβδην να χαρακτηρισθούν (δανείζομαι το όνομα μιας από τις ιστορίες) απάγκιο παγκάκι, κι αυτό γιατί οι ήρωές τους φαίνεται να επιθυμούν την έστω και πρόσκαιρη ανάπαυση από τη βουή του κόσμου, που δεν τους εννοεί και όλο τους ωθεί στα άκρα – όπως ο καθένας τους ορίζει τα απώτατα όρια της αντοχής του. Κάποιοι από αυτούς αναλογίζονται την πορεία τους βρισκόμενοι στο γέρμα της ζωής και αναμετρώνται με μια μοναξιά που σε συγκλονίζει με τη σιωπή της. Η Μακαριάδη επέλεξε χαμηλούς τόνους στη γραφή της και προτίμησε να αφηγηθεί τις ιστορίες της με τον μικρότερο δυνατό αριθμό λέξεων· όσες ακριβώς απαιτούνται για να ολοκληρωθεί η εικόνα της απόγνωσης, της μοναχικότητας και της μοναξιάς, της αδικίας που σε χτυπάει μέσα στην ψυχή. Και δεν χρειάζονται πολλά λόγια, όταν αυτό που θέλεις να αποδώσεις στο χαρτί μιλάει από μόνο του και γεννά τον πολλαπλασιασμό των παραστάσεων στη συνείδηση του αναγνώστη. 

Ξεχωρίζω δύο διηγήματα που θαρρώ αντιπροσωπεύουν επάξια όλα τα υπόλοιπα και απεικονίζουν τις παραπάνω διαπιστώσεις.
Το πρώτο είναι  Τα Αμίλητα. Ο αφηγητής (ένας από τους πολλούς άντρες που χρίζει αφηγητές η Μακαριάδη) νιώθει την ανάγκη να διατηρήσει τις μνήμες της ζωής του, να μη χαθούν όπως ο χρόνος που τον εγκαταλείπει σιγά μα σταθερά, κι έτσι ακουμπά πάνω στη γραφή – είτε με τα διαβάσματά του στις γραφές των άλλων είτε με το να βάζει στο χαρτί όσα θυμάται· ένα δικό του, προσωπικό καταφύγιο:
Σκυμμένος στο γραφείο μου, πάνω από μισό αιώνα, διαβάζω και αναπνέω τη σκόνη από τα χνάρια των μεγάλων, «Ο Φάρος» της Βιρτζίνια Γουλφ, «Η Δίκη», «Η Μεταμόρφωση», «Επιστολή προς στον πατέρα» του Φραντς Κάφκα, προφανώς έχω αδυναμία στην «Επιστολή προς στον πατέρα». Δεν θυμάμαι να σας πω πότε διάβασα τη «Φόνισσα φραγκογιαννού» του Παπαδιαμάντη, όμως το σίγουρο είναι ότι δεν κοιμήθηκα για μέρες μετά. Κοντεύω στη σύνταξη, τι θα κάνω ύστερα; Θα αναπνέω τη σκόνη των βιβλίων και θα συνεχίσω, εφ’ όσον η μνήμη το επιτρέπει, το γράφειν για τα αμίλητα της μοναχικότητάς μου.
Το άλλο είναι το Απάγκιο Παγκάκι. Εδώ μια άλλη μοναξιά, μια διαφορετική απελπισία. Μια μοναχική γυναίκα που μιλάει με τους τζάνκι και τους κερνάει σοκολάτες, μα όταν εξιστορεί τη ζωή της (συμπυκνωμένη σε δύο σελίδες όλη την αδικία που της στέρησε όσα θα ήθελε) σ’ αυτόν που κάθεται δίπλα της στο παγκάκι, συναντά την άλλη  μοναξιά, την άλλη στέρηση:
Δεν την διέκοψα όσο μιλούσε, ήμουν τόσην ώρα ακίνητος, κρύωνα, έφτυνα στο χώμα όταν εκείνη δεν με κοιτούσε, είχα τα μάτια σκεπασμένα με μαύρα γυαλιά, κοιτούσα τον δρόμο από πάνω έως κάτω σαν χαμαιλέοντας. Πήρα το κουτί με τις σοκολάτες αγκαλιά, μπούκωσα δυο, ενόσω ζούσα την αγωνιώδη στέρηση της πρέζας· δεν ξέρω αν ψιθύρισα ή φώναξα, φτωχή μου γυναίκα κάνα ψιλό να μου έδινες. Είμαι χαρμάνα.

Διώνη Δημητριάδου

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2019

Συζητώντας με αφορμή ένα βιβλίο Γιώργος Θ. Τζιας Ήχος ελικοπτέρου εκδόσεις Οροπέδιο με τον Γιώργο Τζια συνομιλεί η Διώνη Δημητριάδου


Συζητώντας με αφορμή ένα βιβλίο


Γιώργος Θ. Τζιας


Ήχος ελικοπτέρου


εκδόσεις Οροπέδιο




με τον Γιώργο Τζια 
συνομιλεί η Διώνη Δημητριάδου


-                      Στο βιβλίο σας υπάρχουν εύκολα περάσματα που οδηγούν από τις ρεαλιστικές εικόνες σε μεταφυσικά τοπία. Πρόκειται για την  παραδοχή της γειτνίασης των δύο αυτών χώρων;

Ναι, με την αίρεση της όποιας ερμηνείας δίνει ο καθένας μας στην έννοια  του μεταφυσικού. Αναπάντητη ανά τους αιώνες η σχέση φυσικού-μεταφυσικού και προφανώς για μας  ανεξήγητη. Μύθοι, δοξασίες, δαιμονοποιήσεις, φοβίες. Καθημερινή τροφή στην άβουλη μάζα. Δυστυχώς ένα ακόμη αποτελεσματικό εργαλείο και μάλιστα ανέξοδο, σε κάθε είδος «εξουσία», κοινωνική – πολιτική - θρησκευτική.

-                      Ακόμη μία ενδιαφέρουσα μείξη είναι αυτή που ενώνει το σήμερα μιας προβληματικής ελληνικής πραγματικότητας με το ιστορικό παρελθόν. Έχει σημασία το γεγονός πως αυτή η μείξη συντελείται σε μια ονειρική κατάσταση στο υποσυνείδητο του ήρωά σας;

Ονειρική και ταυτόχρονα εφιαλτική. Μακριά από εμένα οι όποιες θεωρίες για συνέχεια της φυλής, για κοινό DNA και όλες τις «απόψεις-αντιλήψεις» με βασικό πυρήνα την προγονολατρεία. Στην έννοια του σήμερα τοποθετείται όλη η ιστορική διαδρομή του μορφώματος που αποκαλείται σύγχρονο ελληνικό κράτος. Οι όποιες αναφορές στο μακρινό ιστορικό παρελθόν έχουν να κάνουν με τη μείξη διαφορετικών πολιτισμών που κυριάρχησαν, έστω και με τη βία, σε τούτο το κομμάτι της Μεσογείου, στις μετακινήσεις και την εγκατάσταση πληθυσμών και εν τέλει στην ενσωμάτωσή τους στον τόπο, ανεξάρτητα από γλώσσα, θρησκεία, ήθη και έθιμα.

-                      Επανέρχεστε σε πολλά σημεία σε ένα προσφιλές σας θέμα, το οποίο ανιχνεύεται και στην ποίησή σας: το πιο κοντινό χρονικά παρελθόν της Ελλάδας με τις πολιτικές του προεκτάσεις και τις ιδεολογικές του αντιθέσεις. Η χούντα, η αντίσταση στη δικτατορία, η αμφιλεγόμενη μεταπολιτευτική περίοδος και όλα αυτά με την ανάσα ακόμη της μετεμφυλιακής Ελλάδας που, αλίμονο, μοιάζει να μην έχει τελειωμό. Είναι, επομένως, ένα ανεξόφλητο γραμμάτιο που πρέπει να πληρώνει η γραφή, αν θέλει να έχει τον ρόλο της στα δρώμενα του τόπου;

Έχω την άποψη ότι ο δημιουργός (ανεξάρτητα από την όποια μορφή δημιουργίας) εμπεριέχει στο έργο του στοιχεία αυτοβιογραφίας. Τη γενιά μου την ονομάτισαν, προφανώς άθελά της, γενιά του Πολυτεχνείου μ’ ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για τη συμβολή της στην πορεία του τόπου.

-                      Θέλω να επιμείνω στο θέμα αυτό με μια γενικότερη θεώρηση: η λογοτεχνία είναι η αφορμή για το ξεδίπλωμα της πολιτικής σκέψης ή αναπόφευκτα σε ό,τι γράφουμε εμπεριέχεται (με άμεσο ή έμμεσο τρόπο) η πολιτική μας θέση;

Βαδίζοντας προς την έβδομη δεκαετία του βίου μου και παραμένοντας ενεργός πολίτης «αναγκαστικά» οι απορίες, οι προβληματισμοί, οι πικρίες, οι διαψεύσεις, τα οράματα, οι καθημερινές σχέσεις εμπεριέχονται στο έργο μου. Δεν τολμώ να το γενικεύσω αλλά εάν δεχτούμε την άποψη ότι συνείδηση είναι η αντανάκλαση της πραγματικότητας τότε και η όποια δημιουργία εμπεριέχει, αναγκαστικά ίσως, στοιχεία της γενικότερης αντίληψης του γράφοντος.  


-                      Το μυθιστόρημά σας είναι μια περιπλάνηση στις διαδρομές της σκέψης και της ιστορίας. Άρα, θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί τόσο υπαρξιακό όσο και πολιτικό – φυσικά με την ευρεία έννοια του όρου.

Θα προτιμούσα τον όρο υπαρξιακό, με την έννοια της έκφρασης των δικών μου προβληματισμών, της προσωπικής μου αγωνίας για κάθε λογής τεκταινόμενο μέσα σε μια κοινωνία που και εγώ (όπως και όλοι μας άλλωστε) αποτελώ ένα απ’ τα κομμάτια της.

-                      Παράλληλα είναι μια μελέτη (σε λογοτεχνικά πάντοτε όρια) για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον απροσδιόριστο ή και αναπάντεχο ίσως χαρακτήρα τους αλλά και την ουσία που ανακαλύπτουμε, αν διεισδύσουμε χωρίς προκατάληψη μέσα τους.
  
Προσπάθεια μελέτης καλύτερα. Μελέτης του χαρακτήρα που   διαμορφώνεται  και καθορίζεται συνήθως από το περιβάλλον, τις κοινωνικές συνθήκες που βιώνει ο κάθε «ήρωας» ξεχωριστά, αλλά και τις ίδιες τις βιωματικές  εμπειρίες που μεταφέρονται εξελισσόμενες από γενιά σε γενιά.

-                      Ο κεντρικός σας ήρωας είναι ο Τραϊανός, ωστόσο το ενδιαφέρον του αναγνώστη στρέφεται περισσότερο στον Τηλέμαχο. Μοιάζει να είναι προσγειωμένος μέσα από την πείρα ζωής που αποκόμισε – τα στοιχεία που δίνετε γύρω από αυτόν τον περιγράφουν σαφέστατα. Θα μπορούσε να αποτελέσει από μόνος του την κεντρική φιγούρα μιας ιστορίας ή αποκτά υπόσταση μόνο σε αντιδιαστολή με τον Τραϊανό;
  
Πάνω στον χαρακτήρα του Τηλέμαχου θα μπορούσαν να γραφούν όχι ένα αλλά αρκετά μυθιστορήματα. Είναι ο άνθρωπος που κάθε του χαρακτηριστικό ταιριάζει με την ηλικία μου, τη γενιά μου, τους προβληματισμούς, τις απόψεις, τις φοβίες, αλλά και τις όποιες μεταφυσικές αναζητήσεις υπάρχουν σ’ όλους όσοι μετά από μια γεμάτη ομολογουμένως ζωή βρίσκονται στο δείλι της ζήσης τους. Η αντιδιαστολή με τον χαρακτήρα του Τραϊανού είναι η προσωπική άποψη του γράφοντος για το λεγόμενο «χάσμα γενεών» χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο τρόπος δράσης και λειτουργίας των νεότερων απορρίπτεται ή μπαίνει κατ’ ανάγκη στη ζυγαριά και τη σύγκριση.   

-                      Ο αναγνώστης σας, αν βρίσκεται σε κοντινή με εσάς ηλικία, βρίσκει τον κοινό τόπο για να συναντηθεί με τον Τηλέμαχο κυρίως. Οι κοινές προσλαμβάνουσες, οι διώξεις, τα στέκια, ακόμα και μια ιδεολογική ταύτιση μαζί του. Είναι, αναρωτιέμαι, απαραίτητη η συνθήκη αυτή για να επικοινωνήσει ο αναγνώστης με τη γραφή;

Πράγματι οι κοινές βιωματικές προσλαμβάνουσες βοηθούν (ωθούν καλύτερα) τον αναγνώστη να πλησιάσει το έργο χρησιμοποιώντας περισσότερο τη μνήμη και εν μέρει το συναίσθημα. Στους νεότερους οι προσλαμβάνουσες προέρχονται κυρίως από την πληροφορία (έντυπη ή προφορική). Ανεξάρτητα πάντως απ’ αυτό η όποια αναφορά στις εμπειρίες-βιώματα του Τηλέμαχου δίνει τη δυνατότητα στους νεότερους αναγνώστες  μ’ αφορμή αυτές τις αναφορές να ψάξουν, να ρωτήσουν, να μελετήσουν, σε τελική ανάλυση να προβληματιστούν. Άλλωστε αυτό δεν είναι μία από τις επιθυμίες έστω μύχια και ένας από τους στόχους της πλειοψηφίας των δημιουργών;

-                      Τα ονόματα των ηρώων σας μόνον τυχαία δεν μπορούν να θεωρηθούν. Για παράδειγμα η Πηνελόπη και ο Τηλέμαχος – σαφέστατα διαγραφόμενες φιγούρες, σε αντιδιαστολή με τον Τραϊανό που ισορροπεί σε λεπτό σχοινί.

Έχετε δίκιο. Η Πηνελόπη στην κοινή συνείδηση είναι η έκφραση της στωικότητας, της ευρηματικότητας, της αφοσίωσης, στη σκιά πάντοτε του κεντρικού προσώπου του συζύγου της. Ας δούμε το ρόλο της γυναίκας σήμερα και ας ψάξουμε για τα κοινά, τα πολλά ομολογουμένως με την προσωπικότητα της Πηνελόπης. Ο Τηλέμαχος, ο νέος τότε, που προσπαθώντας να καθαρίσει «τα του οίκου του» χλευάζεται, υποφέρει και ταυτόχρονα  αναζητά στηρίγματα, συμμαχίες προσμένοντας πάντα την επιστροφή του δυνατού (στη συγκεκριμένη περίπτωση του πατέρα του Οδυσσέα). Προφητική (το λιγότερο), διαχρονική και επίκαιρη η σκιαγράφηση των χαρακτήρων στα Ομηρικά έπη. Διαφορετική η προσέγγιση στην επιλογή και τον χαρακτήρα του  κεντρικού ήρωα. Τραϊανός και όχι Ντράγκο όπως τα ήθη και οι παραδόσεις του τόπου καταγωγής του επέβαλαν. (Ένα ακόμα «ξεχασμένο επίτευγμα» του σύγχρονου νεοελληνικού κράτους). Ένα νέο παιδί μεγαλωμένο και γαλουχημένο με τις αρχές της κλειστής κυρίαρχης κοινωνικής του τάξης. Σκόπιμα στις σελίδες του βιβλίου μπλέκονται αυτοί οι χαρακτήρες, σκόπιμα με βάση την αντίληψη και τα «θέλω» του γράφοντος αλληλοεπηρεάζονται.  

-                      Οι ξύλινες εικόνες στο σπίτι του Τηλέμαχου και της Πηνελόπης συνιστούν ένα ιδιότυπο εικονοστάσιο καθημερινών ανθρώπων-«αγίων», που δηλώνουν την παρουσία τους δίπλα σ’ αυτές του Προμηθέα, του Σπάρτακου και του Ρήγα. Πρότυπα ζωής, λοιπόν;

«Αγίων» και «Οσίων» μαζί. Πλάι σ’ αυτές της μάνας, του πατέρα, των Τσαρούχη, Χατζηδάκι, Βαμβακάρη, Σεφέρη, Ελύτη, Γκάτσου, Μπέλλου, Ψαραντώνη και άλλων. Στον αυστηρά προσωπικό μου χώρο υπάρχουν εν λειτουργία πέντε τέτοια «εικονοστάσια», με το καντήλι να σιγοκαίει μπροστά τους. Για τον καθένα ξεχωριστά θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρες και μάλιστα ατελείωτες. Για μένα ο λόγος, το έργο, η στάση τους καθόρισαν και σφυρηλάτησαν μέσα μου διαχρονικές αξίες και κράτησαν ζωντανά τα  όνειρα, έστω και ανεκπλήρωτα.

-                      Αναρωτιέστε μέσα από την οπτική γωνία του Τραϊανού: «Μα τα αντικείμενα, τα πράγματα έχουν εσωτερικό κόσμο και ψυχισμό;» για να απαντήσετε λίγο μετά: Ακόμα και οι πέτρες, τα μάρμαρα, οι ασβεστόλιθοι, όλα όσα ένιωσαν κάποτε, στο βάθος του χρόνου τ’ ανθρώπινο χέρι, όλα όσα έγιναν υποκείμενο ανθρώπινης δραστηριότητας. Τέτοιες αναφορές που διαβάζουμε στο βιβλίο οδηγούν σε έναν ακόμη χαρακτηρισμό: κοιτάζετε την ιστορία σας αλλά και την ιστορία του τόπου με καθαρά ανθρωποκεντρική ματιά, κι αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον.

Κορωνίδα της μητέρας φύσης ο άνθρωπος. Πλούτος μας η διαρκής και ανά τους αιώνες δημιουργία του. Άλλωστε πολιτισμός είναι τα διαχρονικά επιτεύγματα του ανθρώπινου γένους και συνεπώς κληρονομιά για τους επόμενους. Ανεξάρτητα από τις κοινωνικές συνθήκες και τα κοινωνικοπολιτικά συστήματα που επικρατούσαν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας. Σ’ αυτό ναι. Κυριαρχεί η ανθρωποκεντρική αντίληψη. Στις φαντασιώσεις μου νοιώθω τον ιδρώτα του Φειδία στο δικό μου πετσί, διατυπώνω τις απορίες μου στην εικόνα του Σεφέρη, φαντάζομαι τον Χατζηδάκι να με μυεί στον τρελό χορό που δημιουργούν στο συναίσθημα οι νότες του. Κι όταν κορεσμένος απ’ αυτές τις επαφές βγαίνω στον δρόμο, αυτές τις μορφές, αυτή τη σχέση αναζητώ μέσα στ’ ανώνυμο πλήθος.

-                      Μιλάτε, όμως, και για τον ελληνικό λαό, που εκτός από προδομένος μέσα στις πτυχές της ιστορίας του, δεν έχει απολύτως συνειδητοποιήσει τη θέση του στον κόσμο, παραπλανημένος μέσα από μια υπερφίαλη, σκόπιμη πατριδοκαπηλία και μια αφελή προγονοπληξία που δεν τον αφήνουν να δει καθαρά και να σχεδιάσει το μέλλον του. Έχει, πιστεύετε η λογοτεχνία τη δύναμη να ξεδιαλύνει τα σκοτάδια της σκέψης και να δείξει πιο διαυγές το αληθινό τοπίο;
  
Μιλώ σ’ όλο το έργο μου (ποιητικό και πεζό) για όλους όσοι κατοικούν σ’ αυτό που ονομάστηκε νεοελληνικό κράτος. Ανεξάρτητα από φυλή, γλώσσα, θρησκεία, τοπικά ήθη και έθιμα, που ανά τους αιώνες διαμόρφωσαν χαρακτήρα. Για το κομμάτι τούτο των Βαλκανίων που ο Ευρωπαϊκός διαφωτισμός ηττήθη κατά κράτος το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Για το «Ελληνοχριστιανικό» ιδεώδες (βασική αιτία των πολλών ιδιότυπων εθνοκαθάρσεων τους τελευταίους δύο αιώνες), για όλες τις ανοησίες των πατριδοκάπηλων- «προγονόπληκτων». Για τον ίδιο το λαό που κάτω από φτηνές δικαιολογίες (προδοσία-ήττα-άγνοια) συμμετέχει ενεργά και νέμεται κοιμώμενος τ’ αγαθά του «περιούσιου» και του «ανάδελφου». Άμυνα στον σκοταδισμό είναι μόνον η Γνώση. Βοήθεια προς τούτο, έστω και μικρή τα ταξίδια του μυαλού και της ψυχής του λογοτέχνη.

-                      Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας σας υπερίπταται και ηχεί το ελικόπτερο – πότε ως υπενθύμιση επαναφοράς στην πραγματικότητα, πότε ως παράδοξη απειλή και στο τέλος ως ιδιόμορφος «από μηχανής θεός». Μιλήστε μας για τα σημαινόμενα που έχετε ενσωματώσει στο ευρηματικό αυτό στοιχείο.

«Από μηχανής θεός» στη σημερινή όμως πραγματικότητα. Η πριν από χιλιετίες ευρεσιτεχνία, μ’ εξελιγμένο μανδύα ζωντανή στο σήμερα. Όπως τότε έτσι και τώρα αυτό που έδινε και δίνει λύση σε κάθε τι το αδύνατον, το περίεργο, το άγνωστο, το μεταφυσικό. Όπως και τότε έτσι και τώρα μια καθαρά ανθρώπινη επινόηση-ανακάλυψη. Είναι έμμεσα ένας ύμνος στην ανθρώπινη ευρηματικότητα. Παράλληλα η «πικρία» του γράφοντος για την απουσία του στα μελλοντικά επιτεύγματα του συνόλου της ανθρωπότητας. «Η γνώση του μέλλοντος σιωπηρά με απέρριψε» ( στίχος από το ποίημα Ακροτελεύτιο, από την πρώτη μου ποιητική συλλογή  «του αστεριού ο τοκετός»).


-                     Σας γνωρίζουμε με την ποιητική σας ιδιότητα και τώρα μας συστήνεστε ως πεζογράφος μέσα από μια πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα αφηγηματική ιστορία. Ωστόσο, διαφαίνεται το εκχύλισμα του ποιητικού λόγου κυρίως στα σημεία που η αφήγησή σας εισχωρεί σε μεταφυσικό πεδίο. Παραμένετε, λοιπόν, κυρίως ποιητής;
  
Επιτρέψτε μου να απαντήσω μ’ ένα απόσπασμα από την πρόσφατη παρουσίαση του βιβλίου μου στη γενέτειρά μου, το Περιστέρι Αττικής: «…Κι εγώ μαζί με τους περισσότερους από σας, με λέξεις δραπέτες απ’ τα ποιήματα σφηνωμένες χρόνια στα μηνίγγια μου, σπατάλησα τη ζήση μου για να μάθω αν στη μύτη της αρκούδας ή σ’ αυτή του αρκουδιάρη είναι περασμένος ο γυαλιστερός ατσάλινος χαλκάς. Μάταιος θα πείτε κόπος, αλλά ένοιωσα ή καλύτερα νοιώσαμε τουλάχιστον τη χαρά, εκεί στους ιριδισμούς του λυκόφωτος να δούμε τα σύννεφα να κατεβαίνουν ίσα στο μπόι μας, να μας τυλίγουν ολάκερους στο πρωινό τους πούσι. Και μες στην ομίχλη, στου λευκού τα σχήματα χαμένοι, των ονείρων τη μυθική πύλη καβαλάρηδες προσπεράσαμε. Και ταξίδια άπειρα, του νου και των αισθήσεων γεννήματα, σε κόσμους αλλοτινούς φτιάξαμε. Εγώ ο υπογράφων το παρόν πόνημα, πρόβατον ή και ερίφιο  ενίοτε. Ζων εκ γενετής εις το κλεινόν της πατρίδας μου άστυ. Πιθανόν όμως, έμμονη από τα μικράτα μου ιδέα και ίσως παρεξηγήσιμη, περάτωσα ο ατυχής το μέγιστον του βίου μου εις την εποχή της προϊστορίας της ανθρωπότητας».
 4 Νοεμβρίου 2019

Ο Γιώργος Θ. Τζιας γεννήθηκε το 1950 στις δυτικές συνοικίες της Αθήνας, όπου και ζει μέχρι σήμερα. Σπούδασε οικονομικά στη Νομική σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά διαστήματα υπήρξε αρθρογράφος στον ημερήσιο και τον περιοδικό τύπο, με ειδίκευση στα κοινωνικά και οικονομικά θέματα της ελληνικής και της διεθνούς αθλητικής δραστηριότητας. Στον εκδοτικό χώρο πρωτοεμφανίζεται το 2009 με το βιβλίο του «προσκύνημα στους ξεχασμένους ζάνες», εκδόσεις ΑΥΓΗ, μια έκδοση κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα γύρω από τις άγνωστες ιστορικές στιγμές του ελληνικού αθλητισμού. Το 2010 εκδίδεται από τις εκδόσεις Κ. Μ. Ζαχαράκη η πρώτη του ποιητική συλλογή «… του αστεριού ο τοκετός» και ακολουθούν το 2012 το «ονείρων κέρασμα» και το 2014 «τ’ α-Δέσποτα» από τις ίδιες εκδόσεις. Το 2015 από τις εκδόσεις Οροπέδιο κυκλοφορεί η ποιητική του συλλογή με τίτλο «Ο ήχος της σιωπής».

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019

Το ιστολόγιο (blog) Με ανοιχτά βιβλία προτείνει το βιβλίο της εβδομάδας Αδέσποτα 45 αφηγήσεις για την παιδική και εφηβική ηλικία (σεμινάριο Αφήγηση Ζωής της Κρυσταλίας Πατούλη) εκδόσεις Ταξιδευτής


Το ιστολόγιο (blog) Με ανοιχτά βιβλία

προτείνει

το βιβλίο της εβδομάδας



Αδέσποτα

45 αφηγήσεις για την παιδική και εφηβική ηλικία

(σεμινάριο Αφήγηση Ζωής της Κρυσταλίας Πατούλη)

εκδόσεις Ταξιδευτής





Η ζωή δεν είναι αυτή που έζησε κανείς αλλά αυτή που θυμάται και όπως τη θυμάται για να τη διηγηθεί.
Με αυτά τα λόγια του Gabriel Garcia Márquez στην προμετωπίδα του βιβλίου ξεκινούν οι 45 αφηγήσεις, απότοκο του σεμιναρίου Αφήγηση Ζωής που διοργανώνει η Κρυσταλία Πατούλη, Σύμβουλος Συστημικής Προσέγγισης, Δημοσιογράφος, επιμελήτρια βιβλίων.
Γυρνώντας –με τη βοήθεια της αναπόφευκτα επεξεργασμένης μνήμης– άλλα στην παιδική και άλλα στην εφηβική ηλικία, τα 45 αφηγήματα καταλήγουν καταθέσεις ψυχής και όχι μόνον απόπειρες γραφής – για κάποιους από τους συγγραφείς  μάλιστα είναι η πρώτη τους εμφάνιση στα γράμματα. Και ίσως αυτό που έχει τη μεγαλύτερη αξία στο συγκεκριμένο εγχείρημα να είναι όχι τόσο η επιστροφή στο παρελθόν αλλά η μορφή που του δίνουν σήμερα όσοι γράφουν. Η φαντασία από τη  μια (απαραίτητη συνθήκη κάθε γραφής) αλλά κυρίως η ενδόμυχη ανάγκη να γεφυρωθούν τα κενά των εικόνων από τη σημερινή βιωματική εμπειρία, διαμορφώνουν εν μέρει αυτοβιογραφικά εν μέρει μυθοπλαστικά αφηγήματα, στηριγμένα κι αυτά σε αληθινές ιστορίες.  Ενδιαφέρον σε κάθε περίπτωση. Η γραφή, έτσι, αποδεικνύεται όχημα αυτογνωσίας πέρα από σημαντική εκδήλωση δημιουργικότητας.
Στο Επίμετρο του βιβλίου παρατίθενται πληροφορίες για το Σεμινάριο Αφήγηση Ζωής, το οποίο λειτουργεί τα τελευταία 10 χρόνια κι έχει στο ενεργητικό του εκατοντάδες αφηγήματα που έγραψαν οι συμμετέχοντες σ’ αυτό. Το βιβλίο Αδέσποτα των εκδόσεων Ταξιδευτής, με μια επιλογή από αυτά, είναι το πρώτο μιας σειράς που ήδη προκαλεί το ενδιαφέρον.
Η Ελένη Νίνα (Κλινική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια) προλογίζοντας το βιβλίο γράφει:
Διαβάζοντας τις ιστορίες των Αδέσποτων, που ακολουθούν, ακούω από παντού τον ψίθυρο «Μπορώ», και είναι σα να ανάβουν μικρά φανάρια, που με οδηγούν  να βρω τον δρόμο για μια αυθεντική και στοργική συνεύρεση με άγνωστους ανθρώπους και με το αδέσποτο παιδί μέσα μου.
Στην έκδοση συμμετείχαν με κείμενά τους οι:
Milenko Ganna, Papara Entela, Rizk Μαίρη, Α.Θ., Αντωνοπούλου Βάσια, Γαβράς Γιάννης, Γονιδάκης Βαγγέλης, Δερμιτζάκη Ειρήνη, Διαμαντής Π. Γιώργος, Εμμανουήλ Μάνος, Ζαχαρογιάννη Έλλη, Καλ. Π., Καλαχώρας Λεώνικος, Καρέζης Σταύρος, Καρρά Καλλιόπη, Κόρδα Αθανασία, Κυβέλου Αγγελική, Μακρής Πέτρος, Π. Εφ., Π. Ιωσήφ, Π. Κύρα, Πατούλη Κρυσταλία, Ραφτοπούλου Χρυσούλα, Σ. Κατερίνα, Σταματιάδου Κάτια, Τ. Ανδρονίκη, Ταυρή - Παπαϊωάννου Κατερίνα, Φραγκάκη Άννα, Χρυσουλάκη Βιργινία.
Τα συλλογικά έργα τα αγαπάμε και τα διαβάζουμε. Όποιος έχει την εμπειρία της συμμετοχής σε μια από κοινού συγγραφική κατάθεση, κατανοεί τη σημασία να συμπορεύεται το δικό σου κείμενο με άλλα διαφορετικού ύφους και μορφής, σε μια συνομιλία δημιουργική και πολύμορφη.

Διώνη Δημητριάδου