Δευτέρα 18 Αυγούστου 2025

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ Καλοκαίρι – Φθινόπωρο 2025 ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΜΕ ΤΣΕΧΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ «O θείος μου ο Αρχιμήδης» Η βραβευμένη ταινία του Γιώργου Αγαθονικιάδη για πρώτη φορά στο Νομό Κορινθίας

 


ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ

Καλοκαίρι – Φθινόπωρο 2025

 

ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΜΕ ΤΣΕΧΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

«O θείος μου ο Αρχιμήδης»

Η βραβευμένη ταινία του Γιώργου Αγαθονικιάδη

για πρώτη φορά στο Νομό Κορινθίας

 

Προπώληση

https://www.ticketservices.gr/event/kiato-o-theios-mou-o-archimedes/

Τrailer

https://www.youtube.com/watch?v=RiFFj6wuS-8

 

Υπό την αιγίδα του Επιμελητηρίου Κορινθίας

 

Σάββατο 24 Αυγούστου 2025

ώρα 9:00 μμ

 

Χαιρετισμοί

Προβολή βραβευμένης ταινίας παρουσία σκηνοθέτη

Συζήτηση με το κοινό

 


Η Καλλιτεχνική Ομάδα Μεταμόρφωση, σε συνεργασία με τον Τσέχικο Πολιτισμό στην Ελλάδα (CZECH CULTURE IN GREECE, shorturl.at/gIXE2) διοργανώνουν την Κυριακή 24 Αυγούστου ώρα 9:00μμ (προσέλευση 8:45μμ) κινηματογραφική βραδιά στο «Συσκευαστήριο Γιαμπουράνη» - Ανοιχτός Χώρος Εκδηλώσεων, Μούλκι Κορινθίας, με προβολή της βραβευμένης ταινίας «O θείος μου ο Αρχιμήδης» σε σκηνοθεσία του Γιώργου Αγαθονικιάδη, καταξιωμένου Ελληνοτσέχου σκηνοθέτη, σεναριογράφου και συγγραφέα, ο οποίος θα παρευρίσκεται στην εκδήλωση και θα συνομιλήσει με το κοινό.

 Η προβολή της ταινίας, η οποία αποτελεί συμπαραγωγή Τσεχίας, Γερμανίας και Γαλλίας (παραγωγή 2018, 90’), γίνεται στο πλαίσιο του κύκλου εκδηλώσεων της καλλιτεχνικής ομάδας «Μεταμόρφωση» που πραγματοποιείται εδώ και τέσσερα (4) χρόνια στον ίδιο χώρο.  Οι εκδηλώσεις φέτος ξεκινούν με Τσέχικο Κινηματογράφο στις 24 Αυγούστου και θα ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο 2025.

 

Στην ταινία «O θείος μου ο Αρχιμήδης» πρωταγωνιστούν δύο από τους μεγαλύτερους Τσέχους ηθοποιούς (Ondrej Vetchý & Miroslav Donutil).  Παρουσιάστηκε στην τσεχική τηλεόραση (2018), σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και το 2019 βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ AVANCA στην Πορτογαλία.

 

Στην εκδήλωση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Επιμελητηρίου Κορινθίας, θα απευθύνει χαιρετισμό η κα Lucie Kuligová, Διευθύντρια του CZECH CULTURE IN GREECE (Τσέχικος Πολιτισμός στην Ελλάδα).  Θα ακολουθήσει η προβολής της ταινίας και η βραδιά θα ολοκληρωθεί με ερωτήσεις και τοποθετήσεις του κοινού και συζήτηση με τον σκηνοθέτη.  Την εκδήλωση θα συντονίσει ο πρόεδρος και σκηνοθέτης της θεατρικής ομάδας “Αρσινόη”, κ. Κώστας Μπίσδας.

[Διάρκεια ταινίας: 90’.  Διάρκεια εκδήλωσης: 120’]

 

Η υπόθεση της ταινίας

Η ταινία ασχολείται με το ευαίσθητο θέμα των πολιτικών προσφύγων που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ελλάδα τη δεκαετία του ’40 και του ’50 λόγω του εμφυλίου στη χώρα μας - μια γκρίζα ζώνη της νεότερης Ελληνικής ιστορίας, την οποία συχνά αποφεύγουμε να συζητήσουμε...

Ο Αρχιμήδης, αντάρτης από την Ελλάδα, φτάνει στην πόλη Μπρνο το 1949 της τότε Τσεχοσλοβακίας αναζητώντας άσυλο μετά τον χαμένο εμφύλιο πόλεμο. Ως σοσιαλιστής, πιστεύει σε έναν δίκαιο και ελεύθερο κόσμο, τον οποίο θεωρεί πως τελικά βρήκε στην Τσεχοσλοβακία. Παρόλο που δεν γνωρίζει ούτε λέξη τσεχικά, σύντομα βρίσκει εκεί το νέο του σπίτι.  Η προσπάθειά του να εγκατασταθεί εκεί και μετέπειτα να μεταναστεύσει πίσω στην πατρίδα του, δημιουργεί χαριτωμένες και συγκινητικές καταστάσεις που αποδεικνύουν πως όταν κάποιος είναι καλός άνθρωπος, δεν έχει σημασία πού γεννήθηκε και τι γλώσσα μιλάει.

Η ταινία έχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, καθώς κι ο ίδιος ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Γ. Αγαθονικιάδης, μικρό παιδί, φυγαδεύτηκε εν μέσω εμφυλίου πολέμου στην Τσεχοσλοβακία και χρειάστηκαν να περάσουν 21 χρόνια για να ξαναδεί τους γονείς του και 34 χρόνια για να επιστρέψει στην Ελλάδα.

Παρά το βάρος του ζητήματος, ο σκηνοθέτης μας προσφέρει μια ταινία ανάλαφρη, με πολύ χιούμορ.  «O θείος μου ο Αρχιμήδης» είναι μία ταινία για τη φιλία, το θάρρος, την ανθρωπιά και την αγάπη για την πατρίδα. 

 

Σημείωμα της Μεταμόρφωσης

Στο σύγχρονο κοινωνικό τοπίο, όπου οι αξίες της ζωής χάνονται από πολιτικές σκοπιμότητες, πολέμους, συγκρούσεις, φόβο και διχασμό, η ταινία έρχεται να μας υπενθυμίσει πως η αγάπη, η φιλία και ο σεβασμός δεν έχουν πολιτικό πρόσημο.  Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την τεράστια αξία και δύναμη του ποιοτικού κινηματογράφου, να τονίσει τη σημασία της καλλιέργειας μέσω της 7ης Τέχνης, να εμπνεύσει αλλά και να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες που ίσως αγωνιστούν -με τον δικό τους τρόπο- για έναν ομορφότερο και ειρηνικό κόσμο, θεμελιωμένο σε αξίες αληθινές, στη συνύπαρξη των πολιτισμών και στην αρμονική συνεργασία των λαών. Η Μεταμόρφωση θα πορεύεται πάντα προς αυτήν την κατεύθυνση με όχημα την τέχνη.  

 

Λίγα λόγια για τον Γιώργο Αγαθονικιάδη

Ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και σεναριογράφος Γιώργος Αγαθονικιάδης γεννήθηκε το 1947 στην Ελλάδα. Σε ηλικία μόλις 18 μηνών στάλθηκε, λόγω εμφυλίου, στην πρώην Τσεχοσλοβακία, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε σκηνοθεσία σε μια από τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές σχολές στον κόσμο, τη FAMU της Πράγας, με καθηγητές τον σκηνοθέτη Μίλος Φόρμαν (Στη Φωλιά του Κούκου) και τον συγγραφέα Μίλαν Κούντερα (Η Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι) και συμμαθητή τον σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα (Ο καιρός των τσιγγάνων).  

Στην Τσεχία εργάστηκε ως σκηνοθέτης για 33 χρόνια στην τσεχική κρατική τηλεόραση.  Το 1983 επαναπατρίστηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα. Έως το 2012 ήταν επικεφαλής της δραματικής παραγωγής στην EΡT, διατηρώντας πάντα στενές σχέσεις με την κινηματογραφική και θεατρική παραγωγή της Τσεχίας. 

Στο κινηματογραφικό του έργο περιλαμβάνονται οι ταινίες: «Αλέξανδρος» (1996), «Φθινοπωρινή Επιστροφή» (2001), «Πικρό χιόνι» (2009) και «Ξένος» (2012).  Γύρισε, επίσης, πολλές σειρές, ταινίες και ντοκιμαντέρ (μεταξύ τους ταινία για τον Νίκο Καζαντζάκη και τα χρόνια 1929-1932 που έζησε στην Τσεχία), σκηνοθέτησε θεατρικά έργα κ.ά.  Είναι επίσης συγγραφέας τριών βιβλίων αυτοβιογραφικού χαρακτήρα.

Ο Γιώργος Αγαθονικιάδης έχει τιμηθεί δύο φορές από την Πρεσβεία της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα για τη συνολική του προσφορά στις ελληνο-τσεχικές πολιτιστικές σχέσεις.

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

«O θείος μου ο Αρχιμήδης»

(2018, 90’, Τσεχία, Γερμανία, Γαλλία)

Σενάριο: Γιώργος Αγαθονικιάδης, Petr Hudský

Σκηνοθεσία: Γιώργος Αγαθονικιάδης

Παραγωγή: Τσεχική τηλεόραση

Καμεραμάν: Petr Hojda

Μουσική: Aleš Březina

Πρωταγωνιστές: Ondrej Vetchý (Αρχιμήδης), Miroslav Donutil, Dana Cerná, Veronika Freimanová κ.ά.

https://www.imdb.com/title/tt7797760/

 

Διοργάνωση:

Καλλιτεχνική Ομάδα Μεταμόρφωση, CZECH CULTURE IN GREECE (Τσέχικος Πολιτισμός στην Ελλάδα)

Τrailer εκδήλωσης:

https://www.youtube.com/watch?v=RiFFj6wuS-8

 

Ανοιχτός Χώρος Εκδηλώσεων "Συσκευαστηρίου Γιαμπουράνη" (ΑΡΙΣΤΟΝ Α)

Μούλκι Κορινθίας, θέση Αρκούδα

https://goo.gl/maps/tjFujrQwHZupr3XW9

ΔΩΡΕΑΝ ΧΩΡΟΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

 

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ:

9 € (ενηλίκων)

7 € (άνεργοι, ΑΜΕΑ, φοιτητικό, εφηβικό 12-18 ετών)

2 € (παιδιά κάτω των 12 ετών)

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: ticketservices

https://www.ticketservices.gr/event/kiato-o-theios-mou-o-archimedes/

 

Κρατήσεις/προπώληση: Στα τηλέφωνα: 6907-375388, 27420-28960, 27420 25940

ΩΡΕΣ ΤΑΜΕΙΟΥ: 11:00πμ-2:00μμ και 6:30μμ-8:30μμ

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΚΡΑΤΗΣΗ ΘΕΣΗΣ (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας)

 

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ:

https://www.youtube.com/@metamorphosisartteam

https://www.facebook.com/metamorfosi.productioncompany

 















Πέμπτη 14 Αυγούστου 2025

ΣΤΗΝ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

 ΣΤΗΝ ΠΗΝΕΛΟΠΗ 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ



Στον βράχο εκεί που θα σταθείς
kαράβια ν’ αγναντεύεις ‚
αφρόσκεπα κύματα σαν δεις
να ‘ρχονται αγριεμένα,
μην ξαφνιαστείς, μη φοβηθείς
και με σπονδές δακρύων και κλαυθμών
μην επικαλεστείς τον Δία.

Απλόχωρη την αγκαλιά σου άνοιξε
κι αφέσου γοργόνα Ωκεανίδα,
πρωτόγνωρο νιώσε θώπευμα
και κάλεσμα στων πεθυμιών τη γλύκα,
η κυματούσα θάλασσα του καημού
στα μαϊστράλια να λουστεί,
στον μπάτη των ονείρων να κοπάσει.

Κάποια βαρκούλα θα φανεί ,
κάποιο ψηλό κατάρτι,
μπορεί και μια σανίδα ταπεινή
στους πόθους σου λιγοθυμιά
και τη λαχτάρα του ερχομού να φέρει,
δέσποινα, τον αργαλειό ν’ αφήσεις
και τις μέρες σου υφάδι να μην πλέκεις.

Περίμενε στο ακρογιάλι μόνη,
άγνωστη,λεύτερη,πιστή στον έρωτά σου
αξόδευτη πλησμονή μακάριας ψυχής ‚
δίχως μνήμες γυναικών και αναφορές,
χωρίς δαψίλευμα ανδρών και συνηγορίες
μη σε ‘βρει η Αθηνά και σε παρηγορήσει
κι αχρείαστα ο Όμηρος σε διακονήσει.

Θα ‘ρθει ο Δυσσέας, θα ‘ρθει,
από του νόστου την άγρια πεθυμιά,
απ’ τη σοφία των βίαιων καιρών,
αλύτρωτος από γνώσεις και εμπειρίες,
λεύτερος από δελεασμούς και προκλήσεις,
προσκυνητής στην αφοσίωση και την πεποίθησή σου
με λύτρα ζωής τα ώριμα τ’ αξόδευτα τα χρόνια.

Γιώργος  Αλεξανδρής

Πέμπτη 7 Αυγούστου 2025

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ

 

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ

 


Αδυνατώ να προσέξω

Την ώρα που αλλάζω τη θέση των ραφιών

Στο νου μου

Όλα δρουν σε ένα πλαίσιο στοργικής συνοχής

Αλλά η ασάφεια των ανισοτήτων

Των συμβολισμών

Και των συμφορών που επιφέρουν

Αναβαθμίζουν τη σχέση

Μεταξύ έντασης και παθητικής στάσης

Κολλώντας με στο ταβάνι

Τόσο χαμηλά

Που ίσα προλαβαίνω να αδράξω την ευκαιρία

Και να εναντιωθώ

Η συγκέντρωσή μου

Τρυπά την ασθενική μου όρεξη

Αποκόπτοντάς με από κάπου

Επανατοποθετώ τη διαδρομή

Το στοιχείο

Και την αδεξιότητα

Που δεν υπάρχει σε τίποτα εγγενώς


Μιχάλης Κατσιγιάννης

(φωτογραφία: Moises Levy)

Ο Μιχάλης Κατσιγιάννης γεννήθηκε το 1997 στην Πάτρα όπου και ζει. Κείμενά του για τη λογοτεχνία (θεωρία και κριτική) και την εκπαίδευση κυκλοφορούν σε διάφορα περιοδικά. Έχει εκδώσει (ως ψηφιακά βιβλία) τις ποιητικές συλλογές μετα-ελεγείες (Εξιτήριον, 2025), βλέμματα (Εξιτήριον, 2025) και επ’ αυτού (Ανεξάρτητες Εκδόσεις Γλαρόλυκοι, 2025) και τη μελέτη Γιάννης Λειβαδάς: ο επιπλέων λόγος (Εξιτήριον, 2025). Όλα τα βιβλία του κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο.

 

 

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2025

Άμεση παρέμβαση της ΕΕ ζητούν ο ΟΣΔΕΛ και άλλοι πέντε ευρωπαϊκοί οργανισμοί από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για τη διασφάλιση της πολυφωνίας και του ανταγωνισμού στα ΜΜΕ

 


Άμεση παρέμβαση της ΕΕ ζητούν ο ΟΣΔΕΛ 

και άλλοι πέντε ευρωπαϊκοί οργανισμοί 

 

Έξι ευρωπαϊκοί Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης (από τη Δανία, τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, την Πολωνία και την Ισπανία), μεταξύ αυτών και ο ΟΣΔΕΛ, ζητούν άμεσες ρυθμιστικές παρεμβάσεις και αυστηρή εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act – DMA) για τη διασφάλιση της πολυφωνίας και του ανταγωνισμού στα ΜΜΕ.

Σε επιστολή που απέστειλαν στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, προειδοποιούν για τις σοβαρές επιπτώσεις στον τομέα των ΜΜΕ, εξαιτίας της λειτουργίας αναζήτησης της Google, βασισμένη σε τεχνητή νοημοσύνη, του AI Mode και των AI επισκοπήσεων (Overview) της Google, λειτουργίες που περιορίζουν δραματικά την επισκεψιμότητα στις ιστοσελίδες των εκδοτών.

Καθώς προβλέπεται ότι η εισαγωγή του AI Mode θα εξαλείψει σχεδόν εντελώς την παραπομπή επισκεψιμότητας, η αναγκαιότητα λήψης μέτρων κρίνεται επιτακτική.

Το κείμενο της επιστολής με αποδέκτη την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αναφέρει:

Αξιότιμη Κυρία Πρόεδρε,

Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή για να επιστήσουμε επειγόντως την προσοχή σας στις συνεχιζόμενες και επιδεινούμενες προκλήσεις που απορρέουν από την εφαρμογή λειτουργιών αναζήτησης με τεχνητή νοημοσύνη από τη Google, στο πλαίσιο της διαδικασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Υπόθεση DMA.100193) σχετικά με ενδεχόμενες παραβιάσεις του άρθρου 6(5) και του άρθρου 6(12) της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA).

Από το φθινόπωρο του 2024, έχουμε επανειλημμένα τονίσει, τόσο σε γραπτές όσο και σε προφορικές επικοινωνίες, ότι το πεδίο της έρευνας της Επιτροπής για μη συμμόρφωση θα πρέπει ρητά να καλύπτει τις “AI επισκοπήσεις” της Google: δηλαδή, παραγόμενες από AI απαντήσεις που εμφανίζονται σε περίοπτη θέση σε αποτελέσματα αναζήτησης. Από την κυκλοφορία αυτών των λειτουργιών στις 26 Μαρτίου 2025 σε αρκετά κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, οι προειδοποιήσεις μας επαληθεύτηκαν κι αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και στον τομέα των ΜΜΕ.

Πιο πρόσφατα, κατά τη συνάντηση που είχε η Corint Media με την υπεύθυνη Ομάδα διαχείρισης τέτοιων υποθέσεων στις 24 Ιουνίου 2025, επισημάνθηκε μια ακόμα πιο ανησυχητική εξέλιξη: η εισαγωγή του “AI Mode” της Google, το οποίο τοποθετεί στο επίκεντρο της εμπειρίας του χρήστη, απαντήσεις παραγόμενες από AI που ενθαρρύνουν όμως τη συνομιλία. Αυτή η εξέλιξη όχι μόνο εντείνει την προώθηση των ίδιων των υπηρεσιών της, κατά παράβαση του άρθρου 6(5) του DMA, αλλά παραβιάζει και το άρθρο 6(12) του DMA, περιορίζοντας περαιτέρω την «πρόσβαση των επιχειρηματικών χρηστών σε διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης». Επίσης, στις περισσότερες περιπτώσεις, η πρακτική αυτή συνεπάγεται μη εξουσιοδοτημένη και επομένως παράνομη αναπαραγωγή και δημόσια επικοινωνία περιεχομένου εκδοτών Τύπου.

Οι σοβαρές συνέπειες για τον ανταγωνισμό και τον τομέα των ΜΜΕ, που πλέον έχουν γίνει πραγματικότητα σε πολλά κράτη μέλη μετά την εισαγωγή των AI επισκοπήσεων στις 26 Μαρτίου 2025, είχαν ήδη προβλεφθεί από πέρσι.

Η απειλή για τους ευρωπαίους παρόχους ΜΜΕ είναι οξεία και συστημική. Η Google αξιοποιώντας τις πλατφόρμες που κατέχουν κυρίαρχη θέση στην αγορά της (Google Search, Android, Chrome) συγκρατεί ολοένα και περισσότερο την επισκεψιμότητα εντός του δικού της οικοσυστήματος. Κατά το παρελθόν, οι χρήστες οδηγούνταν στους αρχικούς εκδότες, υποστηρίζοντας την επισκεψιμότητα και τα έσοδα των εκδοτών. Σήμερα, τα εργαλεία με βάση την AI μειώνουν δραστικά την παραπομπή επισκεψιμότητας: εμπειρικά δεδομένα και μελέτες αγοράς (π.χ. από το Bloomberg τον Απρίλιο 2025) αναφέρουν μειώσεις άνω του 70% για εκδότες στις ΗΠΑ από τότε που παρόμοια εργαλεία κυκλοφόρησαν εκεί, ενώ άλλες προβλέψεις δείχνουν ακόμα πιο σοβαρές επιπτώσεις, έως και 97%.

Οι συνέπειες για την πολυφωνία στα ΜΜΕ και κατ’ επέκταση για τον δημοκρατικό διάλογο είναι βαθιές. Η ίδια η Επιτροπή έχει αναγνωρίσει αυτούς τους κινδύνους στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της για την «Ασπίδα της Ευρωπαϊκής Δημοκρατίας».



 


Τα παραπάνω γραφήματα δείχνουν ξεκάθαρα την τάση: η Google επιδιώκει να κυριαρχήσει σχεδόν σε κάθε ερώτημα αναζήτησης με απάντηση από AI και να αποκλείσει ανταγωνιστικές υπηρεσίες και προσφορές.

Η κατάσταση επιδεινώνεται εκθετικά. Πριν λίγα χρόνια, για κάθε δεύτερη σελίδα που ανιχνευόταν από την Google, ένας χρήστης οδηγούνταν στον αρχικό εκδότη. Πριν έξι μήνες, η αναλογία ήταν 6:1, σήμερα είναι 18:1. Ως αποτέλεσμα, είναι πλέον περίπου εννέα φορές πιο δύσκολο να επιτευχθεί επισκεψιμότητα μέσω Google.

Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Στο μέλλον, ανεξάρτητοι ερευνητές αναμένουν ότι η εισαγωγή του AI Mode θα εξαλείψει σχεδόν εντελώς την παραπομπή επισκεψιμότητας. Το φαινόμενο είναι ορατό και σε άλλες υπηρεσίες παρόμοιες με το AI Mode. Πριν έξι μήνες, η OpenAI είχε αναλογία 250:1, σήμερα είναι 1.500:1. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Google εισήγαγε νέα υπηρεσία που επηρεάζει τη λειτουργία “Discover”, όπου εμφανίζει εξατομικευμένο περιεχόμενο χωρίς αναζήτηση από τον χρήστη, συνοψίζοντας άρθρα ειδήσεων σε κουκκίδες αντί να κατευθύνει τους χρήστες προς τους δημιουργούς περιεχομένου.

Πρέπει να τονίσουμε: δεν πρόκειται για μια «φυσική» τεχνολογική εξέλιξη, αλλά για αποτέλεσμα στρατηγικών σχεδιαστικών επιλογών της Google, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία επιδείνωση της αναλογίας μεταξύ σελίδων που ευρετηριάζονται και επισκέψεων που παραπέμπονται. Η ρυθμιστική παρέμβαση σε άλλα κράτη μέλη, ιδίως στη Γαλλία όπου οι AI επισκοπήσεις δεν έχουν κυκλοφορήσει λόγω αποτελεσματικής εποπτείας, δείχνει ότι είναι δυνατά εναλλακτικά αποτελέσματα.

Χαιρετίζουμε τα αρχικά βήματα της Επιτροπής και το γεγονός ότι βρίσκονται σε εξέλιξη εκτενείς έρευνες για μη συμμόρφωση. Ωστόσο, η εκθετική επιτάχυνση αυτών των πρακτικών, η απουσία μέτρων για θεμιτό ανταγωνισμό και η υπαρξιακή απειλή για τα ΜΜΕ της Ευρώπης απαιτούν άμεση παρέμβαση σε ανώτατο επίπεδο.

Με σεβασμό αιτούμαστε να διασφαλίσετε την πλήρη και αποτελεσματική εφαρμογή του DMA, συμπεριλαμβανομένων επειγόντων, στοχευμένων μέτρων κατά τόσο της αυτοπροώθησης όσο και της υποκατάστασης επιχειρηματικών χρηστών από λειτουργίες που βασίζονται στην AI. Μόνο μέσω στιβαρής επιβολής θα είναι δυνατό να διατηρηθεί ένα πολυφωνικό, ανεξάρτητο τοπίο των ΜΜΕ και να εξασφαλιστεί δίκαιος ανταγωνισμός για τους Ευρωπαίους καινοτόμους στους τομείς της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης.

Θα ήταν χαρά μας να συζητήσουμε προσωπικά μαζί σας.

Οι υπογράφοντες:

Centro Español de Derechos Reprográficos EGDPI (Ισπανία)
Corint Media GmbH (Γερμανία)
Danish Press Publications Collective Management Organisation (Δανία)
OSDEL – GREEK COLLECTING SOCIETY FOR LITERARY WORKS (Ελλάδα)
REPROPOL - JOURNALISTS AND PUBLISHERS (Πολωνία)
Stichting OPR (Κάτω Χώρες)

Διαβάστε την επιστολή εδώ.

Οι υπογράφοντες την παρούσα επιστολή είναι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης που έχουν συσταθεί σύμφωνα με την Οδηγία 2014/26/ΕΕ. Εκπροσωπούν εκδότες Τύπου και οι περισσότεροι είναι επιφορτισμένοι με τη διαχείριση και την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας σε εκδόσεις Τύπου, περιλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των νέων δικαιωμάτων εκδοτών Τύπου σύμφωνα με το άρθρο 15 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/790.

 

Περιοδικό καρυοθραύστις Τετραμηνιαία περιοδική έκδοση Λόγου και Τέχνης τεύχος 19-20 * Ιούλιος 2025 * σελ.: 406

 

Περιοδικό καρυοθραύστις

Τετραμηνιαία περιοδική έκδοση Λόγου και Τέχνης

τεύχος 19-20 * Ιούλιος 2025 * σελ.: 406




ΓΡΙΦΩΔΕΣ ΦΩΣ ‒ Ο ΑΦΘΟΝΩΝ ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΩΤΗΣ [επιμ. Ε. Δήμου, Γ. Δελιόπουλος]

YOLGIDEN / ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ / ΡΙΛΚΕ

ΜΕΣΟΤΟΙΧΙΑ ‒ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΕΓΓΥΣ Η ΝΑΝΤΙΑ ΔΟΥΛΑΒΕΡΑ [επιμ. Κώστας.Θ.Ριζάκης]

Το νέο μεγάλο διπλό τεύχος 19-20 (Ιούλιος 2025) του περιοδικού καρυοθραύστις κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία, πλούσιο όπως πάντα, με πολλές και ενδιαφέρουσες στήλες, που συνοδεύονται από έργα της εικαστικού Κατερίνας Γώτη. Σ’ αυτό το τεύχος μπορείτε, λοιπόν, να διαβάσετε:

• Το μεγάλο αφιέρωμα για το ποιητικό έργο του Γιώργου Γώτη, το οποίο συνοδεύεται από ανέκδοτα ποιήματα του Γιώργου Γώτη και απαγγελία ποιημάτων του από τον ίδιο, την οποία μπορείτε να ακούσετε σκανάροντας το αντίστοιχο QR Code με το κινητό σας.

• Το αφιέρωμα στο ποιητικό έργο της Νάντιας Δουλαβέρα, το οποίο συνοδεύεται από ανέκδοτα ποιήματά της και απαγγελία από την ίδια την ποιήτρια, την οποία μπορείτε να ακούσετε σκανάροντας το αντίστοιχο QR Code με το κινητό σας.

• Μια μεγάλη συνέντευξη και ανέκδοτα ποιήματα του Τούρκου ποιητή, Selahattin Yolgiden και μέλους της επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης "Çevrimdışı İstanbul".

• Ενδιαφέροντα δοκίμια για τον Σκαρίμπα από τον Αλέξη Ζήρα, για τον Rilke από τον Συμεών Γρ. Σταμπουλού, αλλά και για την αλχημεία των λέξεων με την Τεχνητή Νοημοσύνη του Γιάννη Φαρσάρη.

• Συνεντεύξεις με τα μέλη της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού ΑΠΙΚΟ και με τις συντονίστριες της Λέσχης Ανάγνωσης ενηλίκων της Βιβλιοθήκης της Αγ. Παρασκευής, Διώνη Δημητριάδου και Δήμητρα Καραχάλιου.

• Το ευρηματικό αφήγημα «Το κλειδοκόκκαλο» στη στήλη της Αλεξάνδρας Μυλωνά.

• Πολλές και διαφορετικές, σύγχρονες ποιητικές γραφές, δοκίμια, πεζογραφήματα.

• Μεταφράσεις του ποιητικού έργου των Vicente Aleixandre, Kae Tempest, Vanessa Gebbie, Cristina Cambo και Sayaka Osaki.

• Βιβλιοκριτικές και αυτοσχόλια για τη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή, καθώς και ένα φωτογραφικό αναμνηστικό του Μάρκου Μέσκου.

Αναζητήστε το περιοδικό μας σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης, στα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, καθώς και σε όλα τα υπόλοιπα βιβλιοπωλεία της χώρας κατόπιν παραγγελίας, αλλά και μέσα από την ιστοσελίδα των εκδόσεων ΡΩΜΗ, με δωρεάν τα έξοδα αποστολής (αντικαταβολή) με τα Elta Courier.













 

Σάββατο 2 Αυγούστου 2025

Η ΕΛΕΝΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

  Η   ΕΛΕΝΗ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ

 


Ζηλόφθονο κι εκδικητικό το αντρικό το γένος,
την έσμπρωξε μες στην αχλή της φήμης και του μύθου,
ευάλωτη κι ανήμπορη να παγιδευτεί
στο κενό της αυταρέσκειας και της ματαιοδοξίας.
Υστερόβουλα, την προστάτεψε  στ’ ανάκτορο κυρά,
που  μάθαινε την αρετή στην υπακοή,
στη σιωπή το σέβας και το πρέπον
και γυναίκα την υπερασπίστηκε,
στα στήθια της, τ’ αυθαίρετα όνειρά του να χαϊδέψει
και στο κορμί της να λειάνει
τις μύχιες πεθυμιές της κτημοσύνης.
Μα εκείνη αρχέγονη μήτρα αξιών,
αυτόχθονη και πρέσβειρα των καιρών,
στάθηκε έξω από το δεσποτισμό,
αμφισβήτησε τη βία της τάξης και του μοιραίου
και αυτομόλησε στη θελκτική τυραννία του αυτοσεβασμού,
λυτρώνοντας το πνεύμα της σε αλήθεια και ελευθερία.
Μαντήλι  κόκκινο ανέμισε η Ελένη την ψυχή της,
σαν αίρεση και σαν φυγή, σαν προτροπή και βιάση,
δίχως προσχήματα, χωρίς συνωμοσίες,
λεύτερη, αυτόνομη, δική της και δική τους,
λεμονανθοί οι θάλασσες κι υμέναιοι οι ανέμοι,
ένα λιμάνι όλη η γη, μια πόλη η οικουμένη
και οι καιροσκόποι πίσω της,
σκληρές γενιές των κάστρων,
σφυρηλατούσαν προδοσίες και αφορμές,
και αποφάσιζαν την παρακμή του κόσμου.

Γιώργος  Αλεξανδρής

(πίνακας: Evelyn de Morgan, Η ωραία Ελένη, 1898)