Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019

4 προτάσεις για ανάγνωση επιλέγει και σχολιάζει η Διώνη Δημητριάδου (η πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Fractal)


4 προτάσεις για ανάγνωση

επιλέγει και σχολιάζει η Διώνη Δημητριάδου

(η πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Fractal)
https://www.fractalart.gr/4-protaseis-gia-anagnosi/ 




Jürgen Buchmann, Γραμματική των γλωσσών της Βαβέλ, μετάφραση: Συμεών Γρ. Σταμπουλού, εκδόσεις Gutenberg (σειρά Aldina).


Η γοητεία της γλώσσας, οι πολλαπλές εκδοχές ερμηνείας των λέξεων. Στηριγμένος στις συνομιλίες του Μάρκο Πόλο με τον Ρουστιτσάνο, στο δεσμωτήριο της Γένουα,  ο Buchmann δημιουργεί μια «γραμματική» που υπερβαίνει τους κανόνες της ακριβώς για να γίνει κατανοητή – με τη δύναμη των λέξεων ή ακόμη και με τη σιωπή. Άλλωστε η γλώσσα είναι ανάκληση εικόνων στην ψυχή, κατά τον Αριστοτέλη. Από τη σειρά Aldina, πάντα άψογη αισθητικά.







Tanguy Viel, Άρθρο 353 του Ποινικού Κώδικα, μετάφραση: Χαρά Σκιαδέλλη, εκδόσεις Πόλις.


Ο Μαρσιάλ Κερμέρ κατηγορείται για τη δολοφονία του κτηματομεσίτη Λαζενέκ. Μια ιστορία εκδίκησης, που ξεπερνά τα όρια ενός νουάρ και θέτει το ερώτημα: Η ιδέα της δικαιοσύνης είναι πάνω από τους νόμους; Κι αν ναι, τότε ποιος θα υπερασπιστεί την ουσία του δικαίου; Ένα σαγηνευτικό μυθιστόρημα που προβληματίζει με την αλήθεια του και πείθει με τη γραφή του. Και ένας Ποινικός Κώδικας που κρύβει πολύτιμα άρθρα, όπως το  ν. 353.






Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Οι σημειώσεις του Μάλτε Λάουριντς Μπρίγκε, μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης, εκδόσεις Κίχλη.


Αριστουργηματική μοντέρνα γραφή πριν από την καθιέρωση του μοντερνισμού. Κείμενο εξομολογητικό, στοχαστικό, ποιητικό ενδεχομένως. Ο  Ρίλκε καταγράφει τη ζωή και τη σκέψη του Δανού ευπατρίδη Μάλτε  προβάλλοντας την εικόνα ενός αποσπασματικού κόσμου που εγκιβωτίζει έναν επίσης σπαραγμένο εσωτερικό κόσμο. Από αυτό το μωσαϊκό εικόνων  ο αναγνώστης εισχωρεί  στην ιστορία και επεκτείνει το νόημά της στη δική του ζωή. 






Κώστας Σιαφάκας, Αντανάκλαση, εκδόσεις Σμίλη.


Τριάντα επτά μικροδιηγήματα (κάποια λιλιπούτεια) καταγράφουν το ελάχιστο σε μορφή και νόημα, υπακούοντας στην ουσία  της μικρής φόρμας. Ο Σιαφάκας απαθανατίζει εικόνες και στιγμές με μια ματιά ρεαλιστική αρχικά και υπερβατική στην απογείωσή της. Όπως θα πει  στην  ιστορία Το καπέλο: «ο κόσμος και ο χρόνος είναι φάρσα» αναιρώντας έτσι «επισήμως το νόημα του νοήματος»! Από τις πιο ενδιαφέρουσες γραφές στον χώρο του μικροδιηγήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου